|
|
Mærk sproget - skriv og læs!
af Jørgen Frost
Mærk sproget – skriv og læs! er en forskningsforankret beskrivelse med grobund i en solid pædagogisk praksis af, hvordan det 5-8-årige barns literacykompetencer understøttes og udvikles.
|
For at kunne lære at skrive og læse må barnet kunne mærke sproget og ’smage på’ ordene. Det gøres bedst i samtale med kompetente voksne, som forstår at gribe nuet og give relevant sproglig feedback til barnet – i hjemmet, i dagtilbud og i skole. Det er således ikke valg af materialer, som er vigtigst. Det er tilrettelæggelsen af en frugtbar sprogkultur i trygge rammer, som gør forskellen.
|
Skriftsproget udvikles typisk i perioden fra det sidste år i børnehaven til det første år i skolen. Det er derfor afgørende nødvendigt, at der etableres et reelt og konstruktivt samarbejde mellem de to institutioner. Jørgen Frost beskriver, hvilke fordringer der kan stilles til dette samarbejde, og han viser, hvordan barnets sprog kan udvikles og understøttes via sproglege, samtaler og struktureret undervisning både i dagtilbud og skole.
|
Bogen henvender sig således især til pædagog- og lærerstuderende, samt til de pædagoger og lærere, som brænder for at sikre de 5-8-årige den bedst mulige indføring i skriftsprogets forunderlige verden.
|
Grib chancen: Mærk sproget – skriv og læs med de 5-8-årige.
|
Det er en gave, de tager med sig resten af livet!
|
|
|
|
|
|
|
Forudbestilling: - 10 %
- ved bestilling inden 15/10.
|
Hæftet bog, 192 sider: 270,- kr. (normalpris 300,-)
|
|
|
|
|
Jørgen Frost
Jørgen Frost er læreruddannet og har undervist i mange år med fokus på især
|
læseundervisning på forskellige trin og desuden haft et særligt ansvar for specialundervisning.
|
Sammen med professor Ingvar Lundberg og kolleger fra PPR på Bornholm stod Jørgen Frost bag det store Bornholmerprojekt i midten af 1980'er og efterfølgende i en lang række udviklings- og forskningsprojekter, samt en lang række udgivelser: Principper for god læseundervisning, Selvforstærkende strategier hos begynderlæseren, Sproglege, IL-Basis, læsebogssystemerne Heldhedslæsning og Freja og Eskildsamt Løft læseundervisningen - for nu blot at nævne et lille udpluk!
|
Lærerbaggrunden med særligt blik for de elever, som har lidt sværere ved at lære end andre, har været drivkraften i alt, hvad Jørgen har beskæftiget sig med. Den baggrund gennemsyrer også Mærk sproget - skriv og læs!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|