Bogstaveligt talt: En god skolestart
Af Jørgen Frost og Lis Pøhler
Bogstaveligt talt: En god skolestart handler om børnenes toårige rejse fra det sidste år i dagtilbuddet til slutningen af 1. klasse. For at den lange rejse skal lykkes, skal der på en og samme tid være fokus på både de fysiske og organisatoriske rammer og på børns indstilling til socialt samspil og læring.
Med afsæt i forskning på området sættes fokus på, hvordan disse to vigtige år af barnets liv kan tilrettelægges. Løsningen er der ikke, for den må og skal være lokalt forankret. Men viden fra forskning og erfaringer fra praksis er samlet, og kogt sammen til en helhed, som måske kan inspirere til udvikling af en ny overgangspraksis.
Det giver nemlig ingen mening at fastholde et paradigme for begynderundervisning i skriftsproget, som stadig efterlader alt for mange børn med læse- og skrivevanskeligheder. Dét skylder vi de kommende generationer af skønne, kreative, snakkende, videbegærlige og energiske 5-7-årige med tro på livet, mulighederne og sig selv!
Bogstaveligt talt: En god skolestart er en selvstændig fortsættelse af Jørgen Frost: Mærk sproget – skriv og læs! (2020) og de fem Studiehæfter (Frost & Pøhler, 2021), som er udgivet i relation til denne
Bogen henvender sig især til pædagoger, lærere, vejledere og ledelser i dagtilbud og på skoler, men også til kommunernes og statens beslutningstagere.
Bogstaveligt talt: En god skolestart er skrevet af Jørgen Frost og Lis Pøhler