Læseguider
Til alle Solstrålebøgerne har vi udarbejdet Læseguider, som du frit kan downloade.
- Læseguiderne til trin 1 og 2 er meget detaljeret og målrettet forskellige børne- og elevgrupper.
- Læseguiderne til trin 3 og 4 kortere og indeholder i højere grad bare stikord og ideer til, hvordan du kan arbejde med bøgerne. Vi regner nemlig med, at du nu er så godt hjemme i den balancerede læseundervisning, at du har fundet din egen stil.
Download læseguider
Trin 1
Læseguider børnehaveklassen
Alle læseguider til børnehaveklasse trin 1 – samlet
Hent læseguider enkeltvis til hver titel til print på A3:
Læseguider dansk som andetsprog
Alle læseguider til dansk som andetsprog trin 1 – samlet
Hent læseguider enkeltvis til hver titel til print på A3:
Læseguider dagtilbud
Alle læseguider til dagtilbud trin 1 – samlet
Hent læseguider enkeltvis til hver titel til print på A3:
Trin 2
Læseguider børnehaveklassen
Alle læseguider til børnehaveklassen trin2 – samlet
Hent læseguider enkeltvis til hver titel til print på A3:
Læseguider dansk som andetsprog
Alle læseguider til dansk som andetsprog trin2 – samlet
Hent læseguider enkeltvis til hver titel til print på A3:
Læseguider dagtilbud
Alle læseguider til dagtilbud trin 2 – samlet
Hent læseguider enkeltvis til hver titel til print på A3:
Trin 3
Læseguider trin 3
Alle læseguider til trin3 – samlet
Hent læseguider enkeltvis til hver titel til print på A4:
Trin 4
Læseguider trin 4
Alle læseguider til trin 4 – samlet
Hent læseguider enkeltvis til hver titel til print på A4:
Du kan også finde inspiration til undervisning i faglige fokusområder på omslagets inderside.
I læseguiderne er der forslag til, hvordan du kan prioritere dit fokus i arbejdet med den balancerede læseundervisnings fem kompetenceområder:
- Sproglig opmærksomhed
- Fonologisk opmærksomhed
- Ordforråd
- Forståelse
- Automatisering
Alt efter hvilken børne-/elevgruppe man arbejder med, kan de fem områder prioriteres forskelligt. Forståelse af teksten er essentiel, men i forhold til de fire andre kompetenceområder vil der være forskellige primære fokusområder:
For børn i dagtilbud bør der primært være fokus på begyndende sproglig opmærksomhed.
For børnehaveklassebørn bør der primært være fokus på sproglig og fonologisk opmærksomhed.
For elever med dansk som andetsprog bør der primært være fokus på ordforråd.