Heldigvis fandt DBC* også bøgerne til trin 5 og 6 egnede til brug i bibliotekerne. De har af en eller anden grund anmeldt bøgerne på tværs af bogpakkerne. Du kan læse dem allesammen her: DBC_Lektørudtalelser_ marts 2021

Der er læseguider og aktivítetark til fri download til alle bøgerne på trin 5 og trin 6. Her blot et eksempel:

Lille Bi kolofon                                                                         

 

  • DBC registrerer alle bøger, film, musik mv., der udkommer i Danmark, til den danske nationalbibliografi og forsyner materialer, der er særlig relevante for bibliotekerne med supplerende biblioteksdata (lektørudtalelser), som er målrettet brugen i bibliotekerne.

 

Her kan du læse uddrag af den lange og superflotte anmeldelse fra Folkeskolen.dk  i dag:

Et livs læseforskning opsummeret

Bogen er uomtvisteligt en gave fra forfatteren til os, der arbejder for at forbedre læse- og skriveundervisningen for de fem-otteårige.

“Mærk sproget – skriv og læs!” er en sammenskrivning af mange års forskningsarbejde, skrevet til alle, der vil forstå og aktivt medvirke til fem-otteårige børns læring, når det drejer sig om at kunne skrive og læse. Den handler derfor også om udviklingen af børns sprog.

I første del af bogen analyseres, hvordan børn lærer at skrive, og hvordan vi underviser og giver færdighederne videre til næste generation. Forskningen viser, at skriftsproget starter i talesproget, derefter kommer betydningen af bogstaver, altså hvordan noget kan skrives.

Det er ikke valg af materialer, som er vigtigst. Det er tilrettelæggelsen af en frugtbar sprogkultur i trygge rammer, som gør forskellen på graden af succes i udviklingen af skrive- og læsefærdigheder. Undersøgelserne viser således, at børn fra hjem med “literacyaktiviteter” som højtlæsning og legeskrivning profiterer af dem. Disse børn vil tidligere end andre udvikle et skriftsprog.

Skriftsproget er en kode, som nogle børn forholdsvis let knækker, mens andre børn har vanskeligheder med at begribe den. Forskningen viser, at børn har brug for plads til at eksperimentere med at læse og skrive. Når børn begynder at interessere sig for skriftsproget, bliver mange centre i hjernen aktive. Sprogprocesserne bag læsning og skrivning starter normalt i venstre side af hjernen. Forskere har i den sammenhæng undersøgt og sammenlignet børn fra familier med og uden dysleksi og fundet store forskelle gennem hjernescanninger. Det bemærkelsesværdige er, at tidlig og alsidig sprogstimulering af børn med dyslektiske forældre kan vække højre hjernehalvdel til at modtage og bearbejde sproglig information. Ved tidlig aktivitet viser det sig, at man således kan forebygge dysleksi hos børn, der er disponerede for dette problem, således at de får en normal skriftsprogsudvikling. Det er nyt for mig.

Den sidste del i bogen omhandler vigtigheden af god evaluering. Her mener Jørgen Frost, at evaluering bliver undervurderet i skolen i dag, fordi skolerne lader sig styre af et fokus på forbedring af resultater og ikke af forbedring af undervisningen. Man tænker i produkt og resultat uden at tænke i læringsprocesser. Skolerne forholder sig ikke i tilstrækkelig grad til, at resultaterne i sig selv ikke umiddelbart siger noget om årsagen til det opnåede resultat. Evalueringsbegrebet bliver grundigt analyseret.

Jørgen Frost har med sin forskning underbygget og udviklet vigtig viden, som vi skal bruge til at forbedre vores måde at være sammen med og undervise vores børn på. Den grundige gennemgang har jeg for mit eget vedkommende fået stort udbytte af. Bogen giver mig en udbygget og på flere felter en ny forståelse af barnets udvikling. Besvarelsen af spørgsmålet: Hvad kommer først: kommunikation og fonembevidsthed eller bogstaver? indebærer muligvis en omorganisering af vores undervisning.

Bogen kan med al sin videnskabelighed godt være lidt tung. Det er ikke en læselet udgave, vi har fået stillet til rådighed. Det er værkets begrænsning. Men der er rigtig meget ny viden, en bedre forståelse og brugbare erfaringer at hente.

 

Desværre skal vi ud i en ny periode med hjemmeundervisning. Lad os håber den ikke bliver for lang!

Vi har derfor besluttet at tilbyde fri adgang i hele januar måned til 100 elever på alle interesserede skoler til både 

Sunshine Primary Club: level 1-19 – svarende til 1.-3. klasse og  Sunshine Bookroom: level 20-30 – svarende til 3.-6.klasse. 

Begge sites er i øvrigt også særdeles velegnede til ordblinde elever, idet alle tekster kan oplæses med britisk-engelsk voiceover.

Særligt om prøveabonementet i januar 2021

  • Klik på et af billederne herunder
  • Bestil Prøveabonnement gerne til både Sunshine Primary Club og Sunshine Bookroom
  • Udfyld oplysninger om skole, kontaktperson mm.
  • BEMÆRK: KUN ÉT PRØVEABONNEMENT PR SKOLE – til gengæld kan du oprettet logins til 100 elever til hvert site.
  • Hurtigst muligt efter bestillingen modtager du brugervejledninger og adgangskoder.
  • 25. januar 2021 modtager du en mail, hvor du bliver bedt om at tage stilling til, om du vil fortsætte med abonnementerne mod betaling. Ønsker du ikke at fortsætte lukkes for adgang fra 1. februar 2021.

Sunshine Library engelskundervisning          Sunshine bookroom

Vi har overtaget salget af programmet Panda Lytteskriver, som er udviklet til at understøtte elevernes skriftsprogsudvikling, deres viden om bogstaverne, deres betingede udtaler og stavemønstre. Panda Lytteskriver er udviklet med henblik på brug i almenundervisningen i skolens yngste klasser, men har også vist sig anvendelig på mellemtrinnet for elever med særlige behov..

Panda Lytteskriver kan således bruges i alle skrivesituationer. Lige fra elevernes første børnestavning og opdagende skrivning til eleverne bliver sikre stavere.

I appen Panda Lytteskriver findes også hjælpeprogrammet Panda Træner. Her kan eleverne arbejde systematisk med bogstaver, bogstavlyde, syntese og stavetræning. Panda Træner evaluerer elevens kompetencer og angiver, hvordan Panda Lytteskriver indstilles bedst muligt til den enkelte elev. Panda Træner kan således kun anvendes på tablet og telefoner.

Vi sælger både enkeltbrugerlicenser, klasselicencer (30 elever) og skolelicencer (4 klasser).

Introduktionskursus om Lytteskrivning

Lytteskrivning er en helt ny metode til skriftsprogsundervisning i begynderundervisningen. I samarbejde med undervisere og skoleledelse kan vi tilrettelægge kursusforløb eller temadage på jeres skole, for at gøre lytteskrivning til en del af den daglige undervisning i 0. – 1., 2. og 3. kl. samt for usikre læsere på senere klassetrin.

Hør om metoden Lytteskrivning og se, hvordan Panda Lytteskriver og hjælpeprogrammet Panda Træner kan anvendes i undervisningen.

​En times Introduktion som fjernundervisning om Lytteskrivning: kr. 600,-

En times kursus på skolen: Skolen betaler kun for transport samt evt. køretid, hvis transporttiden er mere end en time (fra Hollbæk).

For nærmere aftale, kontakt: Bent Saabye Jensen, T: 29 44 26 92,E:: saabye.mail@gmail.com

Der er ialt 40 bøger på level 1-3. De er på 8 sider og indeholder gentagne sætningsstrukturer.

Til hver bog er et Flash Card, som kan bruges til at træne bogens nøgleord.

Opgaverne til bøgerne træner bogstavkendskab, ordkendskab, forståelse af sætninger og rækkefølger.

           

Bøgerne kan læses på tværs af de tre niveauer. Sunshine Primary Club dækker level 1-19.

Der er fx.

  • 7 bøger med relation til emnet Mad,
  • 6 bøger om familierelationer (Mum, Dad, Sister osv.),
  • 6 bøger om dyr

Nogle bøger er egnede til fokus på bestemte ordklasser, fx. tillægsord og forholdsord.

Oversigt over indhold, opgaver og emner i de 40 kan downloades her.

     

Sådan støtter du, når eleven skal læse ukendte ord

Eleverne i skolestarten skal både læse og skrive meget. De skal udvikle forståelse af skriftsprogets og ordenes opbygning. De skal kunne “smage” på ordene og komme med kvalificerede gæt på, hvad der står, eller hvordan ordet skrives.

Eleverne skal lære at trække på forskellige strategier for at kunne læse ukendte ord. 

Du kan hjælpe dem til at udvikle hensigtsmæssige strategier ved at sige:

1.Tænk på det, du lige har læst. Hvad tror du, der kan stå?

– Eleven kommer med et forslag til ordet

2. Lyt til sætningen. Lyder det rigtigt?

– Eleven (gen)læser til den sætning, som ordet indgår i. Det skal lyde som en korrekt dansk sætning.

3. Kig på ordet. Ser det rigtigt ud?

– Eleven “smager” på ordet. Lytter til fx begyndelseslyd eller en karakteristisk lyd i ordet. Eleven kigger på ordet og undersøger, om bogstaverne matcher lydene.

Hvis eleven stadig ikke er kommet frem til det rigtige svar,  så skal du forære ordet til eleven. Og prøve forfra næste gang eleven ikke selv kan læse et ord.

Læseguider

Guiderne giver dig inspiration til, hvordan du kan

  • tale med eleverne om indholdet i bøger,
  • lære eleverne at læse bøgerne
  • sætte gang i elevernes skrivelyst med udgangspunkt i bøgerne.

HUSK at du frit kan downloade læseguider til alle bøgerne.

Det er nu muligt at prøve Sunshine Library af direkte uden først at skulle bestille prøveabonnement, fordi vi har oprettet et elevlogin og et lærerlogin, som er frit tilgængeligt til både Sunshine Primary Club (level 1-19) og Sunshine Bookroom (level 20-30).

Sådan lærer du hurtigt Sunshine Primary Club at kende

Åbn https://www.sunshineprimaryclub.com/ i din browser på computeren, eller download app’en Sunshine Primary Club til din tablet.

Set fra elevens stol:

  1. Klik på Student login nederst til højre
  2. Skriv brugernavn: Anton Tester, og password: student
  3. Vælg en bog
    1. Læs den selv
    2. Hør (dele af) bogen oplæst ved at klikke på teksten
    3. Besvar opgaver til bogen
    4. Klik på “Record” og optag din egen oplæsning af bogen.
  4. Log ud som elev. Nu ved du hvordan sitet fungerer set fra elevens stol

Set fra lærerens stol:

  1. Klik på Teacher login nederst til venstre
  2. Skriv brugernavn: rita@test.dk, og password: teacher
  3. Klik på feltet Testklassen, så får du en oversigt over alle klassens elever. I denne klasse er der kun Anton Tester.
  4. Klik på View work ud for Antons navn.
  5. Find den bog, du læste som elev. Se din rigtighedsprocent ved besvarelser af opgaverne, og lyt til din oplæsning.
  6. Hvis du har lyst, kan du skrive en respons tilbage til Anton. derefter skal du logge ud som lærer og ind som Anton – og læse din lærers kommentar!

Hvis du hellere vil lære Sunshine Bookroom at kende, så skal du åbne https://sunshinebookroom.com/ i din browser på computeren eller downloade appen på din tablet – og så ellers følge samme procedure, som for Sunshine Primary Club.

 

 

 

Kære nye abonnenter på Sunshine Library

 

Det vælter ind med tilmeldinger fra skoler, som vil have fri adgang til Sunshine Library frem til 30.april.

Det er SÅ skønt! – men også lidt overvældende. Jeg havde regnet med 40-50 tilmeldinger, men er lige nu oppe omkring de 300!

Det betyder, at jeg opretter abonnementerne, så hurtigt jeg overhovedet kan.

Det betyder også, at jeg ikke får svaret helt så personligt på de mange venlige hilsner jeg har fået fra jer. Hver og en er læst!

Dejligt vi kan hjælpe hinanden i denne mærkelige tid!

Kærlig hilsen

 

Lis

Du kan hente  Kom-godt-igang-vejledninger til både Sunshine Primary Club og Sunshine Bookroom.

Vi har besluttet at give alle skoler fri adgang til til Sunshine Library t.o.m. 30. april 2020.

Eleverne får på den måde adgang til mere end 400 digitale engelske bøger fordelt på 30 niveauer. Eleverne tilgår bøgerne via en app.

Læreren får adgang til et monitoreringsmodul og kan kommentere elevernes oplæsning og besvarelse af opgaver.

Send os en mail på med skolens navn, adresse og antal elever, som skal kunne logges ind, hvis din skole også vil gøre brug af tilbudet.

Bøgerne er velegnet til engelsk frilæsning med opgaver i 1.-7. klasse. Al tekst oplæses med britisk-engelsk voice over, så også elever med læse-skrivevanskeligheder kan arbejde selvstændigt med bøgerne hjemme.

Læs evt. mere her:

Så er dag 1 på årets Lærinsgfestival vel overstået. I morgen – torsdag den 5. marts – fortæller jeg om tankerne bag den balancerede læseundervisning.

Der er gratis adgang – og det er i rum 4, kl.12.15 -13.00.

Ses vi?

Min præsentation kan du se her:  Balanceret Læsestart.