Kontakt
Copyright
Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen
Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen
Denne hjemmeside anvender cookies. Ved fortsat brug af hjemmesiden antager vi, at du accepterer dette. Du kan slå cookies fra i din browser. Du kan også læse vores persondatapolitik
OKOm CookiesWe may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.
We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.
We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.
Google Webfont Settings:
Google Map Settings:
Google reCaptcha Settings:
Vimeo and Youtube video embeds:
You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.
Cookies og persondata
Mærk sproget – skriv og læs!
Balanceret læsning, Elever med særlige behov, Elever med dysleksi, Balanceret læseundervisningHer kan du læse uddrag af den lange og superflotte anmeldelse fra Folkeskolen.dk i dag:
Et livs læseforskning opsummeret
Af: Pia Weise Pedersen
Bogen er uomtvisteligt en gave fra forfatteren til os, der arbejder for at forbedre læse- og skriveundervisningen for de fem-otteårige.
“Mærk sproget – skriv og læs!” er en sammenskrivning af mange års forskningsarbejde, skrevet til alle, der vil forstå og aktivt medvirke til fem-otteårige børns læring, når det drejer sig om at kunne skrive og læse. Den handler derfor også om udviklingen af børns sprog.
I første del af bogen analyseres, hvordan børn lærer at skrive, og hvordan vi underviser og giver færdighederne videre til næste generation. Forskningen viser, at skriftsproget starter i talesproget, derefter kommer betydningen af bogstaver, altså hvordan noget kan skrives.
Det er ikke valg af materialer, som er vigtigst. Det er tilrettelæggelsen af en frugtbar sprogkultur i trygge rammer, som gør forskellen på graden af succes i udviklingen af skrive- og læsefærdigheder. Undersøgelserne viser således, at børn fra hjem med “literacyaktiviteter” som højtlæsning og legeskrivning profiterer af dem. Disse børn vil tidligere end andre udvikle et skriftsprog.
Skriftsproget er en kode, som nogle børn forholdsvis let knækker, mens andre børn har vanskeligheder med at begribe den. Forskningen viser, at børn har brug for plads til at eksperimentere med at læse og skrive. Når børn begynder at interessere sig for skriftsproget, bliver mange centre i hjernen aktive. Sprogprocesserne bag læsning og skrivning starter normalt i venstre side af hjernen. Forskere har i den sammenhæng undersøgt og sammenlignet børn fra familier med og uden dysleksi og fundet store forskelle gennem hjernescanninger. Det bemærkelsesværdige er, at tidlig og alsidig sprogstimulering af børn med dyslektiske forældre kan vække højre hjernehalvdel til at modtage og bearbejde sproglig information. Ved tidlig aktivitet viser det sig, at man således kan forebygge dysleksi hos børn, der er disponerede for dette problem, således at de får en normal skriftsprogsudvikling. Det er nyt for mig.
…
Den sidste del i bogen omhandler vigtigheden af god evaluering. Her mener Jørgen Frost, at evaluering bliver undervurderet i skolen i dag, fordi skolerne lader sig styre af et fokus på forbedring af resultater og ikke af forbedring af undervisningen. Man tænker i produkt og resultat uden at tænke i læringsprocesser. Skolerne forholder sig ikke i tilstrækkelig grad til, at resultaterne i sig selv ikke umiddelbart siger noget om årsagen til det opnåede resultat. Evalueringsbegrebet bliver grundigt analyseret.
Jørgen Frost har med sin forskning underbygget og udviklet vigtig viden, som vi skal bruge til at forbedre vores måde at være sammen med og undervise vores børn på. Den grundige gennemgang har jeg for mit eget vedkommende fået stort udbytte af. Bogen giver mig en udbygget og på flere felter en ny forståelse af barnets udvikling. Besvarelsen af spørgsmålet: Hvad kommer først: kommunikation og fonembevidsthed eller bogstaver? indebærer muligvis en omorganisering af vores undervisning.
Bogen kan med al sin videnskabelighed godt være lidt tung. Det er ikke en læselet udgave, vi har fået stillet til rådighed. Det er værkets begrænsning. Men der er rigtig meget ny viden, en bedre forståelse og brugbare erfaringer at hente.
Hjemmeundervisning i engelsk?
Engelsk 1.-6. klasse, Elever med særlige behov, Elever med dysleksiDesværre skal vi ud i en ny periode med hjemmeundervisning. Lad os håber den ikke bliver for lang!
Vi har derfor besluttet at tilbyde fri adgang i hele januar måned til 100 elever på alle interesserede skoler til både
Sunshine Primary Club: level 1-19 – svarende til 1.-3. klasse og Sunshine Bookroom: level 20-30 – svarende til 3.-6.klasse.
Begge sites er i øvrigt også særdeles velegnede til ordblinde elever, idet alle tekster kan oplæses med britisk-engelsk voiceover.
Særligt om prøveabonementet i januar 2021
Panda Lytteskriver
Balanceret læsning, Dagtilbud, Balanceret læseundervisningVi har overtaget salget af programmet Panda Lytteskriver, som er udviklet til at understøtte elevernes skriftsprogsudvikling, deres viden om bogstaverne, deres betingede udtaler og stavemønstre. Panda Lytteskriver er udviklet med henblik på brug i almenundervisningen i skolens yngste klasser, men har også vist sig anvendelig på mellemtrinnet for elever med særlige behov..
Panda Lytteskriver kan således bruges i alle skrivesituationer. Lige fra elevernes første børnestavning og opdagende skrivning til eleverne bliver sikre stavere.
I appen Panda Lytteskriver findes også hjælpeprogrammet Panda Træner. Her kan eleverne arbejde systematisk med bogstaver, bogstavlyde, syntese og stavetræning. Panda Træner evaluerer elevens kompetencer og angiver, hvordan Panda Lytteskriver indstilles bedst muligt til den enkelte elev. Panda Træner kan således kun anvendes på tablet og telefoner.
Vi sælger både enkeltbrugerlicenser, klasselicencer (30 elever) og skolelicencer (4 klasser).
Introduktionskursus om Lytteskrivning
Lytteskrivning er en helt ny metode til skriftsprogsundervisning i begynderundervisningen. I samarbejde med undervisere og skoleledelse kan vi tilrettelægge kursusforløb eller temadage på jeres skole, for at gøre lytteskrivning til en del af den daglige undervisning i 0. – 1., 2. og 3. kl. samt for usikre læsere på senere klassetrin.
Hør om metoden Lytteskrivning og se, hvordan Panda Lytteskriver og hjælpeprogrammet Panda Træner kan anvendes i undervisningen.
En times Introduktion som fjernundervisning om Lytteskrivning: kr. 600,-
En times kursus på skolen: Skolen betaler kun for transport samt evt. køretid, hvis transporttiden er mere end en time (fra Hollbæk).
For nærmere aftale, kontakt: Bent Saabye Jensen, T: 29 44 26 92,E:: saabye.mail@gmail.com
Overblik over indhold i Sunshine Primary Club – Level 1-3
Engelsk 1.-6. klasse, Elever med særlige behov, Elever med dysleksiDer er ialt 40 bøger på level 1-3. De er på 8 sider og indeholder gentagne sætningsstrukturer.
Til hver bog er et Flash Card, som kan bruges til at træne bogens nøgleord.
Opgaverne til bøgerne træner bogstavkendskab, ordkendskab, forståelse af sætninger og rækkefølger.
Bøgerne kan læses på tværs af de tre niveauer. Sunshine Primary Club dækker level 1-19.
Der er fx.
Nogle bøger er egnede til fokus på bestemte ordklasser, fx. tillægsord og forholdsord.
Oversigt over indhold, opgaver og emner i de 40 kan downloades her.
Tre simple strategier til læsning af ukendte ord
Solstrålebøger, Balanceret læsning, Balanceret læseundervisningSådan støtter du, når eleven skal læse ukendte ord
Eleverne i skolestarten skal både læse og skrive meget. De skal udvikle forståelse af skriftsprogets og ordenes opbygning. De skal kunne “smage” på ordene og komme med kvalificerede gæt på, hvad der står, eller hvordan ordet skrives.
Eleverne skal lære at trække på forskellige strategier for at kunne læse ukendte ord.
Du kan hjælpe dem til at udvikle hensigtsmæssige strategier ved at sige:
1.Tænk på det, du lige har læst. Hvad tror du, der kan stå?
– Eleven kommer med et forslag til ordet
2. Lyt til sætningen. Lyder det rigtigt?
– Eleven (gen)læser til den sætning, som ordet indgår i. Det skal lyde som en korrekt dansk sætning.
3. Kig på ordet. Ser det rigtigt ud?
– Eleven “smager” på ordet. Lytter til fx begyndelseslyd eller en karakteristisk lyd i ordet. Eleven kigger på ordet og undersøger, om bogstaverne matcher lydene.
Hvis eleven stadig ikke er kommet frem til det rigtige svar, så skal du forære ordet til eleven. Og prøve forfra næste gang eleven ikke selv kan læse et ord.
Læseguider
Guiderne giver dig inspiration til, hvordan du kan
HUSK at du frit kan downloade læseguider til alle bøgerne.
Frilæsning til engelskundervisningen – prøv selv
Engelsk, Elever med særlige behov, Elever med dysleksiDet er nu muligt at prøve Sunshine Library af direkte uden først at skulle bestille prøveabonnement, fordi vi har oprettet et elevlogin og et lærerlogin, som er frit tilgængeligt til både Sunshine Primary Club (level 1-19) og Sunshine Bookroom (level 20-30).
Sådan lærer du hurtigt Sunshine Primary Club at kende
Åbn https://www.sunshineprimaryclub.com/ i din browser på computeren, eller download app’en Sunshine Primary Club til din tablet.
Set fra elevens stol:
Set fra lærerens stol:
Hvis du hellere vil lære Sunshine Bookroom at kende, så skal du åbne https://sunshinebookroom.com/ i din browser på computeren eller downloade appen på din tablet – og så ellers følge samme procedure, som for Sunshine Primary Club.
UPS – det går stærkt!
UkategoriseretKære nye abonnenter på Sunshine Library
Det vælter ind med tilmeldinger fra skoler, som vil have fri adgang til Sunshine Library frem til 30.april.
Det er SÅ skønt! – men også lidt overvældende. Jeg havde regnet med 40-50 tilmeldinger, men er lige nu oppe omkring de 300!
Det betyder, at jeg opretter abonnementerne, så hurtigt jeg overhovedet kan.
Det betyder også, at jeg ikke får svaret helt så personligt på de mange venlige hilsner jeg har fået fra jer. Hver og en er læst!
Dejligt vi kan hjælpe hinanden i denne mærkelige tid!
Kærlig hilsen
Lis
Du kan hente Kom-godt-igang-vejledninger til både Sunshine Primary Club og Sunshine Bookroom.
Fri adgang til Sunshine Library
Ukategoriseret, Engelsk, Engelsk 1.-6. klasse, Elever med særlige behov, Elever med dysleksiVi har besluttet at give alle skoler fri adgang til til Sunshine Library t.o.m. 30. april 2020.
Eleverne får på den måde adgang til mere end 400 digitale engelske bøger fordelt på 30 niveauer. Eleverne tilgår bøgerne via en app.
Læreren får adgang til et monitoreringsmodul og kan kommentere elevernes oplæsning og besvarelse af opgaver.
Send os en mail på kontakt@poehler.dk med skolens navn, adresse og antal elever, som skal kunne logges ind, hvis din skole også vil gøre brug af tilbudet.
Bøgerne er velegnet til engelsk frilæsning med opgaver i 1.-7. klasse. Al tekst oplæses med britisk-engelsk voice over, så også elever med læse-skrivevanskeligheder kan arbejde selvstændigt med bøgerne hjemme.
Læs evt. mere her:
Læringsfestival
Balanceret læsning, Dagtilbud, Elever med særlige behov, Elever med dysleksi, Balanceret læseundervisningSå er dag 1 på årets Lærinsgfestival vel overstået. I morgen – torsdag den 5. marts – fortæller jeg om tankerne bag den balancerede læseundervisning.
Der er gratis adgang – og det er i rum 4, kl.12.15 -13.00.
Ses vi?
Min præsentation kan du se her: Balanceret Læsestart.
Mon vi ses på Læringsfestivalen?
Solstrålebøger, Balanceret læsning, Dagtilbud, Engelsk 1.-6. klasse, Elever med særlige behov, Elever med dysleksi, Balanceret læseundervisningVi står i år i stand 10 – lige overfor Cafe C2, Orang Utan. Ligesom sidste år deler vi stand med Eye Just Read.
Torsdag den 5. marts kl. 12.15 er der gratis oplæg ved Lis Pøhler om tankerne bag den balancerede læse-og skriveundervisning, som er basis for forlagets bogudgivelser.
Vi håber, du vil tage dig tid til at lægge vejen forbi vores lille stand og give dig tid til en snak.
Vi har konferencetilbud på alle vores udgivelser og hver dag kl..11.30 og 14.30 trækker vi lod om enten 4 bøger efter eget valg eller et års abonnement på et vores digitale mateiraler til engelskundervisningen.
Kender du Sunshine Primary Club eller Sunshine Bookroom? Klik og læs mere – eller endnu bedre: kig forbi vores stand, så viser vi dig gerne, hvad de indeholder!