Mærk sproget
Mærk sproget – skriv og læs! er Jørgen Frosts helt nye bog om literacy for de 5-8-årige.
Mærk sproget – skriv og læs! er en forskningsforankret beskrivelse af, hvordan det 5-8-årige barns literacykompetencer understøttes og udvikles. Og det er vel at mærke en beskrivelse med grobund i en solid pædagogisk praksis.
For at kunne lære at skrive og læse må barnet kunne mærke sproget og ’smage på’ ordene. Det gøres bedst i samtale med kompetente voksne, som forstår at gribe nuet og give relevant sproglig feedback til barnet – i hjemmet, i dagtilbud og i skole, derfor er det afgørende nødvendigt, at der etableres et reelt og konstruktivt samarbejde mellem de to institutioner.
Jørgen Frost beskriver, hvilke fordringer der kan stilles til dette samarbejde, og han viser, hvordan barnets sprog kan udvikles og understøttes via sproglege, samtaler og struktureret undervisning både i dagtilbud og skole.
Grib chancen: Mærk sproget – skriv og læs med de 5-8-årige.
Det er en gave, de tager med sig resten af livet!
Bogen er primært skrevet til lærer- og pædagogstuderende, men også til de aktive lærere og pædagoger, som til stadighed er optaget af at diskutere, hvordan begynderundervisningen i læsning og skrivning skal gribes an.
Om Jørgen Frost
Jørgen Frost er læreruddannet, og han har undervist i mange år med fokus på især læseundervisning og specialundervisning. Jørgen Frost har været læsekonsulent og senere skolepsykolog ved PPR på Bornholm.
I samarbejdede med kolleger på PPR og Umeå Universitet ved Ingvar Lundberg var han organisator for Bornholmsprojektet, som belyste betydningen af at arbejde med sproglig bevidsthed for læseudviklingen. Med Ph.d-afhandlingen fra 2000 fra Københavns Universitet med titlen: Initial Enabling Skills in Early Reading and Spelling, indledtes Jørgen Frost for alvor sin forskerkarriere.
I 1994 arbejdede han på Bredtvet Kompetansesenter ved Oslo. Centeret har nationalt ansvar for personer med sprogvanskeligheder, herunder også vedrørende læsning. I 2007 blev han ansat som professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Her deltog han i flere forskningsprojekter om sprog
og læsning, og han fik desuden ansvar for at organisere en masteruddannelse i læsning og skrivning, hvor et semester samtidig var tilrettelagt som et efteruddannelseskursus i sprog- og læsevejledning.
Fra 2014 har Jørgen Frost været selvstændig skribent og foredragsholder i læsning.
Andre udgivelser
Jørgen Frost er forfatteren bag læsebogssystemerne Helhedslæsning og Freja og Eskil, og han har desuden skrevet utrolig mange bøger om læseundervisning. I forbindelse med masterstudiet i læsning har han redigeret Håndbog for sprog- og læsevejledning og monografien Løft læseundervisningen om implementering af sprog- og læsevejledere i en kommune.
Endelig har han sammen med Jørgen Chr. Nielsen udviklet IL-basis med fokus på dynamisk kortlægning af tidlige sproglige forudsætninger for læseudvikling. Jørgen Frost er desuden medforfatter til observationsmaterialet TRAS.