Stationsundervisning – differentiering og involvering

Af Louise Duus Skovbjerg

Stationsundervisning – differentiering og involvering handler om læring i mindre grupper, differentiering, bevægelse, variation, samarbejde og tæt vejledning. Stationsundervisning er en metode, der hjælper til at skabe et mere engagerende læringsmiljø og dynamisk klasserum, samt fremme samarbejde og kommunikation mellem eleverne.

Bogen er på en og samme tid teoretisk og praktisk forankret. Du får grundige vejledninger så du nemt kan komme godt fra start og forklaringer til, hvorfor du skal gøre som foreslået. Bogen indeholder vejledninger stationsundervisning på tre niveauer: Start med øvebaner i klasser, der ikke tidligere har arbejdet med stationsundervisning, så børnene bliver fortrolige med rammer og procedurer. Først herefter kan du begynde at differentiere opgaverne i stationerne, så alle børnene får faglige udfordringer i zonen for nærmeste udvikling. Senere kan du så bruge stationsundervisningen til tematiske forløb. I bogen er beskrevet et forløb med fokus på navneord og et andet forløb med udgangspunkt i Lille Frø af Jakob Martin Strid.

I bilagsdelen finder du skilte til både stationer og elever, planlægningsguider, tjekskemaer, opgaver til stationerne – og hvad du ellers skal bruge for at komme godt fra start.

Bogen henvender sig især til pædagoger, lærere, vejledere og ledelser i indskolingen.

Stationsundervisning – differentiering og involvering er skrevet af Louise Duus Skovbjerg, som til dagligt er ansat som pædagogisk konsulent ved Center for Undervisningsmidler ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

Bogen er illustreret af Rikke Jensen, som er selvstændig grafisk designer med uddannelse fra Den Grafiske Højskole, Seminariet for Formgivning og Kent Institute of Art and Design.

www.rikkejensen.dk