SMART START
SMART START er en fagbogsserie til læreren med inspiration til en balanceret læse- og skriveundervisning i de første skoleår.
Af Jørgen Frost og Lis Pøhler
Bogstaveligt talt: En god skolestart sætter fokus på overgangen fra dagtilbud til skole.
Bogen tager dels udgangspunkt i forskning på området, dels i erfaringer fra praksis og vores viden om de 5-7-årige børn – emotionelt, kognitivt og socialt. I bogen argumenteres for, at vi må skabe en ramme, som sikrer en gradvis og logisk indføring af det sproglige fundament for børnene, som er grundlaget både for matematisk tænkning og for at kunne lære at skrive og læse uden pres og unødvendigt bogstavterperi.
Bogen henvender sig især til pædagoger, lærere, vejledere og ledelser i dagtilbud og på skoler, men også til kommunernes og statens beslutningstagere.
Af Louise Duus Skovbjerg
Illustration: Rikke Jensen
Stationsundervisning – differentiering og involvering er simpelthen grundbogen om stationsundervisning: en lettilgængelig håndbog med masser af praktiske fif og anvisninger for dig, som gerne vil bruge stationsundervisning i indskolingen.
Bogen indeholder en tre-trins-model, som sikrer, at du kommer godt fra start med stationsundervisning: øvebaner, differentiering og tematiske forløb. Der er grundige vejledninger og masser af bilag – det lige til at gå til!
Bogen henvender sig især til pædagoger, lærere, vejledere og ledelser i indskolingen.
Af Anna Ross Agner
Illustrator: Rikke Jensen
I Dagens drama – skab trivsel i indskolingen finder du små, overskuelige øvelser og lege til brug i dagligdagen i grundskolens yngste klasser. Alle øvelser og lege styrker både børnenes trivsel og samarbejde og den alsidige udvikling – fagligt, personligt og socialt.
Bogen henvender sig især til pædagoger og lærere samt til AKT-og læsevejledere.
Af Oddny Judith Solheim, Aslaug Fodstad Gourvennec og Erin M. McTigue
Bogen er oversat fra norsk og tager sit afsæt i tre store norske forsknings-projekter: Two Teachers, 1:1 og Evaluering af Norm for lærertæthed, og samler op på resulaterne af den nyeste forskning om tolærerordninger.
Bogen henvender sig til pædagoger, lærere, læsevejledere og ledelser.
Af Iris Hansson Myran m. fl. er oversat fra norsk. Bogen indeholder et kapitel om den nyeste forskning om skriveudvikling og skriveundervisning, oplæg til mere end 30 skriveaktiviteter samt et værktøj til vurdering af kvaliteten i elevernes tekster.
Af Wenche Kortbæk og Lisbeth Skov Thorsen. I bogen, som er rigt illustreret, guides læseren stille og roligt igennem, hvad Guided Reading helt konkret er – praktisk og teoretisk. Bogen indeholder således en række praksisfortællinger: Sådan gør vi , og dernæst: Hvorfor gør vi, som vi gør?
”Det er en yderst konkret, letlæselig, inspirerende og praksisnær udgivelse, som giver en grundig indføring til guided reading. Med denne bog i hånden er man godt i gang med en differentieret læseindlæring.”
Lektørudtalelse, DBC, september 2021.
Af Jørgen Frost er en forskningsforankret beskrivelse af, hvordan det 5-8-årige barns literacykompetencer understøttes og udvikles.
MÆRK SPROGET – STUDIEHÆFTER
I tilknytning til bogen har vi udarbejdet fem studiehæfter til fri download til dig, som gerne vil omsætte bogens tanker og ideer til din pædagogiske praksis, og til dig, som er ved at skrive opgave i forbindelse med din uddannelse.
”Velstruktureret , velskrevet og yderst inspirerende. Med denne bog i hånden er man godt klædt på til at kunne understøtte og udvikle børns literacykompetencer.”
Lektørudtalelse, DBC, november 2020.