Beskrivelse
Stilladseret skrivning i indskolingen bygger på nogle af de skriveaktiviteter, som Skrivesenteret – Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning (NTNU) gennem mange år har udviklet for at støtte lærere i arbejdet med skrivning i indskolingsårene. Skriveaktiviteterne, som både er rettet mod danskundervisningen og undervisningen i natur/teknologi, sigter mod, at alle elever får mulighed for at opleve både mening, mestring og motivation i skriveprocessen.
Bogen består af fire dele:
- En indledende artikel om, hvad forskningen siger om skriveudvikling og skriveundervisning
- Råd om bogstavindlæring samt om planlægning og gennemførelse af holistiske skriveprocesser
- Oplæg til mere end 30 skriveaktiviteter med tilhørende kopiark
- Et vurderingsværktøj med dertilhørende 40 eksempeltekster.
Vurderingsværktøjet er udviklet på baggrund af analyse af 390 danske elevtekster, som blev indsamlet i juni 2021. Teksterne er fra elever i 0., 1, og 2. klasse. Ud fra de mange tekster er udvalgt 40 eksempeltekster, som illustrerer vurderingsværktøjets 8 kategorier og 5 niveauer.
Bogen henvender sig til lærere og pædagoger i indskolingen, lærer- og pædagogstuderende, læsevejledere og danskvejledere.