Tre simple strategier til læsning af ukendte ord
Sådan støtter du, når eleven skal læse ukendte ord
Eleverne i skolestarten skal både læse og skrive meget. De skal udvikle forståelse af skriftsprogets og ordenes opbygning. De skal kunne “smage” på ordene og komme med kvalificerede gæt på, hvad der står, eller hvordan ordet skrives.
Eleverne skal lære at trække på forskellige strategier for at kunne læse ukendte ord.
Du kan hjælpe dem til at udvikle hensigtsmæssige strategier ved at sige:
1.Tænk på det, du lige har læst. Hvad tror du, der kan stå?
– Eleven kommer med et forslag til ordet
2. Lyt til sætningen. Lyder det rigtigt?
– Eleven (gen)læser til den sætning, som ordet indgår i. Det skal lyde som en korrekt dansk sætning.
3. Kig på ordet. Ser det rigtigt ud?
– Eleven “smager” på ordet. Lytter til fx begyndelseslyd eller en karakteristisk lyd i ordet. Eleven kigger på ordet og undersøger, om bogstaverne matcher lydene.
Hvis eleven stadig ikke er kommet frem til det rigtige svar, så skal du forære ordet til eleven. Og prøve forfra næste gang eleven ikke selv kan læse et ord.
Læseguider
Guiderne giver dig inspiration til, hvordan du kan
- tale med eleverne om indholdet i bøger,
- lære eleverne at læse bøgerne
- sætte gang i elevernes skrivelyst med udgangspunkt i bøgerne.
HUSK at du frit kan downloade læseguider til alle bøgerne.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!