Solstrålebøger
Vi har nu udgivet i alt 48 niveaudelte Solstrålebøger fordelt på 6 trin. Vi har udgivet 8 titler til hvert trin.
Bøgerne henvender sig primært til de 5-8-årige og kan derfor anvendes i dagtilbud, i børnehaveklasser, som frilæsning i 1. og 2. klasse samt i den særligt tilrettelagte læse- og skriveundervisning.
Til bøgerne på trin 1 og 2 er udarbejdet meget detaljerede læseguider til inspiration i arbejdet med bøgerne sammen med
• børn i dagtilbud
• elever i børnehaveklassen
• elever med dansk som andetsprog
Til bøgerne på trin 3 -6 er udarbejdet én mindre omfattende guide til hver bog, idet vi går ud fra, at detaljerede guider nu ikke længere er nødvendige.
Bøgerne til trin 1 har som regel kun en linje på hver side. Der er en fast sætningsstruktur, hvor kun et eller to ord udskiftes på hver side. Undtaget dog den allersidste side, hvor bogens pointe kommer frem.
Bøgerne til trin 2 har som regel to linjer på hver side. Også her er der fast sætningsstrukturer med udskiftning af to eller tre ord pr. side – igen er sidste side en undtagelse.
I bøgerne til trin 3 kommer der nu endnu flere ord og flere sætninger på hver side, og de faste sætningsstrukturer opløses langsomt. Bogens billeder bringes heller ikke længere kun på højre side, og så er teksterne egnet til at lære om anførselstegn, spørgsmålstegn og udråbstegn.
På trin 4 begynder teksterne får nu mere karakter af at være ”rigtige” bøger. De faste sætningsstrukturer reduceres yderligere, og opmærksomheden kan nu rettes generelt mod tegn i teksten og talebobler i illustrationer. Desuden begynder stedordene at indgå i stadig højere grad.
På trin 5 skal de begyndende lydstrategier for alvor i spil. I næsten alle ordene er begyndelseslyden identisk med bogstavets standardlyd, så eleverne kan begynde at anvende deres lydstrategier, når de møder ukendte ord. Både navne og stedord indgår i højere grad. LET-tallet på dette trin er 8-10.
Indhold
Bøgerne indeholder mundrette tekster, med en sammenhængende handling: de har både en begyndelse og en slutning. Temaerne er kendte for de 5-8-årige børn, og de kan give anledning til mange samtaler. Der er både fiktive og ikke fiktive bøger.
Bøgerne på trin 1 og 2 er bygget op af gentagne sætningsstrukturer og kun 3-8 ord pr. side. Sætninger er korte og forudsigelige med illustrationer, som understøtter og matcher teksten. Der er en illustration til hver tekstside. På trin 3 og 4 opløses den gentagne sætningsstruktur gradvis, og opmærksomheden kan med fordel rettes mod tekstens tegn. Der er stadig en illustration til støtte for tekstforståelsen til hver tekstside. På trin 5 og 6 skal lydstrategierne mere i spil ved mødet med ukendte ord, og der fokuseres på kendskab til de højfrekvente ord (de 120 ord) i kontekst. Navne og stedord indgår i stigende grad i teksterne,