Her kan du læse uddrag af den lange og superflotte anmeldelse fra Folkeskolen.dk i dag:
Et livs læseforskning opsummeret
Af: Pia Weise Pedersen
Bogen er uomtvisteligt en gave fra forfatteren til os, der arbejder for at forbedre læse- og skriveundervisningen for de fem-otteårige.
“Mærk sproget – skriv og læs!” er en sammenskrivning af mange års forskningsarbejde, skrevet til alle, der vil forstå og aktivt medvirke til fem-otteårige børns læring, når det drejer sig om at kunne skrive og læse. Den handler derfor også om udviklingen af børns sprog.
I første del af bogen analyseres, hvordan børn lærer at skrive, og hvordan vi underviser og giver færdighederne videre til næste generation. Forskningen viser, at skriftsproget starter i talesproget, derefter kommer betydningen af bogstaver, altså hvordan noget kan skrives.
Det er ikke valg af materialer, som er vigtigst. Det er tilrettelæggelsen af en frugtbar sprogkultur i trygge rammer, som gør forskellen på graden af succes i udviklingen af skrive- og læsefærdigheder. Undersøgelserne viser således, at børn fra hjem med “literacyaktiviteter” som højtlæsning og legeskrivning profiterer af dem. Disse børn vil tidligere end andre udvikle et skriftsprog.
Skriftsproget er en kode, som nogle børn forholdsvis let knækker, mens andre børn har vanskeligheder med at begribe den. Forskningen viser, at børn har brug for plads til at eksperimentere med at læse og skrive. Når børn begynder at interessere sig for skriftsproget, bliver mange centre i hjernen aktive. Sprogprocesserne bag læsning og skrivning starter normalt i venstre side af hjernen. Forskere har i den sammenhæng undersøgt og sammenlignet børn fra familier med og uden dysleksi og fundet store forskelle gennem hjernescanninger. Det bemærkelsesværdige er, at tidlig og alsidig sprogstimulering af børn med dyslektiske forældre kan vække højre hjernehalvdel til at modtage og bearbejde sproglig information. Ved tidlig aktivitet viser det sig, at man således kan forebygge dysleksi hos børn, der er disponerede for dette problem, således at de får en normal skriftsprogsudvikling. Det er nyt for mig.
…
Den sidste del i bogen omhandler vigtigheden af god evaluering. Her mener Jørgen Frost, at evaluering bliver undervurderet i skolen i dag, fordi skolerne lader sig styre af et fokus på forbedring af resultater og ikke af forbedring af undervisningen. Man tænker i produkt og resultat uden at tænke i læringsprocesser. Skolerne forholder sig ikke i tilstrækkelig grad til, at resultaterne i sig selv ikke umiddelbart siger noget om årsagen til det opnåede resultat. Evalueringsbegrebet bliver grundigt analyseret.
Jørgen Frost har med sin forskning underbygget og udviklet vigtig viden, som vi skal bruge til at forbedre vores måde at være sammen med og undervise vores børn på. Den grundige gennemgang har jeg for mit eget vedkommende fået stort udbytte af. Bogen giver mig en udbygget og på flere felter en ny forståelse af barnets udvikling. Besvarelsen af spørgsmålet: Hvad kommer først: kommunikation og fonembevidsthed eller bogstaver? indebærer muligvis en omorganisering af vores undervisning.
Bogen kan med al sin videnskabelighed godt være lidt tung. Det er ikke en læselet udgave, vi har fået stillet til rådighed. Det er værkets begrænsning. Men der er rigtig meget ny viden, en bedre forståelse og brugbare erfaringer at hente.
Hvad tager dine elever med sig fra dette skoleår?
KONKURRENCEDu kan slå tre fluer med et smæk:
KONKURRENCE
Vi håber, at du vil hjælpe med at skaffe os netop de elevtekster- og tegninger, som kan være med til at fuldende bogen, som du kan læse mere om herunder.
De tekster og tegninger, som kommer til at indgå, præmieres med et eksemplar af bogen, når den udkommer i løbet af efteråret.
Sæt gang i skriveaktiviteten
Afsæt ca. 2 lektioner i den kommende periode – og inden grundlovsdag 5. juni.
Vi vil helst have tekster, som børnene har skrevet (næsten) uden hjælp – men det er altså ingen test, så det vigtigste er, at børnene får lov til at udtrykke sig!
Vælg skriveoplæg:
Send teksterne ind – måske er du blandt vinderne?
Forlaget Pøhler, Lerager 11, 2605 Brøndby.
Lidt om bogen
Jørgen Frost og jeg er ved at lægge sidste hånd på en bog med det grundlæggende budskab: De 5-7-årige skal lege sig ind i sproget og skrive sig ind i læsningen.
Vi forsøger at formidle den nyeste viden om, hvordan man styrker børnenes sprog-, skrive- og læseudvikling, og om hvordan man kan understøtte denne udvikling via leg og undervisning.
Vi har selvfølgelig også holdninger til, hvordan hverdagen for de 5-7-årige i dagtilbud og skole bedst organiseres. Alt det vil vi gerne dele med andre, derfor er vi gået i gang med at skrive bogen.
Men vi vil gerne give plads til eksperternes vurdering! Børnene er nu ved at afslutte skoleåret, og de har gjort sig nogle erfaringer, som de kommende elever i hhv. børnehaveklassen og 1. klasse kan få gavn af.
Vi vil med andre ord give plads til børnenes viden og holdninger i bogen – det er jo dem, det hele handler om. Derfor har vi udskrevet denne lille konkurrence.
For god ordens skyld
Mærk Sproget – studiehæfter
UkategoriseretSe lige denne flotte anmeldelse i Læsepædagogen nr. 5/2021
DBC: Bøgerne til trin 5 og 6 anbefales til skolernes PLC og folkebibliotekerne
Balanceret læseundervisning, Dagtilbud, SolstrålebøgerHeldigvis fandt DBC* også bøgerne til trin 5 og 6 egnede til brug i bibliotekerne. De har af en eller anden grund anmeldt bøgerne på tværs af bogpakkerne. Du kan læse dem allesammen her: DBC_Lektørudtalelser_ marts 2021
Der er læseguider og aktivítetark til fri download til alle bøgerne på trin 5 og trin 6. Her blot et eksempel:
Mærk sproget – skriv og læs!
Balanceret læseundervisning, Elever med dysleksi, Elever med særlige behov, Balanceret læsningHer kan du læse uddrag af den lange og superflotte anmeldelse fra Folkeskolen.dk i dag:
Et livs læseforskning opsummeret
Af: Pia Weise Pedersen
Bogen er uomtvisteligt en gave fra forfatteren til os, der arbejder for at forbedre læse- og skriveundervisningen for de fem-otteårige.
“Mærk sproget – skriv og læs!” er en sammenskrivning af mange års forskningsarbejde, skrevet til alle, der vil forstå og aktivt medvirke til fem-otteårige børns læring, når det drejer sig om at kunne skrive og læse. Den handler derfor også om udviklingen af børns sprog.
I første del af bogen analyseres, hvordan børn lærer at skrive, og hvordan vi underviser og giver færdighederne videre til næste generation. Forskningen viser, at skriftsproget starter i talesproget, derefter kommer betydningen af bogstaver, altså hvordan noget kan skrives.
Det er ikke valg af materialer, som er vigtigst. Det er tilrettelæggelsen af en frugtbar sprogkultur i trygge rammer, som gør forskellen på graden af succes i udviklingen af skrive- og læsefærdigheder. Undersøgelserne viser således, at børn fra hjem med “literacyaktiviteter” som højtlæsning og legeskrivning profiterer af dem. Disse børn vil tidligere end andre udvikle et skriftsprog.
Skriftsproget er en kode, som nogle børn forholdsvis let knækker, mens andre børn har vanskeligheder med at begribe den. Forskningen viser, at børn har brug for plads til at eksperimentere med at læse og skrive. Når børn begynder at interessere sig for skriftsproget, bliver mange centre i hjernen aktive. Sprogprocesserne bag læsning og skrivning starter normalt i venstre side af hjernen. Forskere har i den sammenhæng undersøgt og sammenlignet børn fra familier med og uden dysleksi og fundet store forskelle gennem hjernescanninger. Det bemærkelsesværdige er, at tidlig og alsidig sprogstimulering af børn med dyslektiske forældre kan vække højre hjernehalvdel til at modtage og bearbejde sproglig information. Ved tidlig aktivitet viser det sig, at man således kan forebygge dysleksi hos børn, der er disponerede for dette problem, således at de får en normal skriftsprogsudvikling. Det er nyt for mig.
…
Den sidste del i bogen omhandler vigtigheden af god evaluering. Her mener Jørgen Frost, at evaluering bliver undervurderet i skolen i dag, fordi skolerne lader sig styre af et fokus på forbedring af resultater og ikke af forbedring af undervisningen. Man tænker i produkt og resultat uden at tænke i læringsprocesser. Skolerne forholder sig ikke i tilstrækkelig grad til, at resultaterne i sig selv ikke umiddelbart siger noget om årsagen til det opnåede resultat. Evalueringsbegrebet bliver grundigt analyseret.
Jørgen Frost har med sin forskning underbygget og udviklet vigtig viden, som vi skal bruge til at forbedre vores måde at være sammen med og undervise vores børn på. Den grundige gennemgang har jeg for mit eget vedkommende fået stort udbytte af. Bogen giver mig en udbygget og på flere felter en ny forståelse af barnets udvikling. Besvarelsen af spørgsmålet: Hvad kommer først: kommunikation og fonembevidsthed eller bogstaver? indebærer muligvis en omorganisering af vores undervisning.
Bogen kan med al sin videnskabelighed godt være lidt tung. Det er ikke en læselet udgave, vi har fået stillet til rådighed. Det er værkets begrænsning. Men der er rigtig meget ny viden, en bedre forståelse og brugbare erfaringer at hente.
Hjemmeundervisning i engelsk?
Elever med dysleksi, Elever med særlige behov, Engelsk 1.-6. klasseDesværre skal vi ud i en ny periode med hjemmeundervisning. Lad os håber den ikke bliver for lang!
Vi har derfor besluttet at tilbyde fri adgang i hele januar måned til 100 elever på alle interesserede skoler til både
Sunshine Primary Club: level 1-19 – svarende til 1.-3. klasse og Sunshine Bookroom: level 20-30 – svarende til 3.-6.klasse.
Begge sites er i øvrigt også særdeles velegnede til ordblinde elever, idet alle tekster kan oplæses med britisk-engelsk voiceover.
Særligt om prøveabonementet i januar 2021
Panda Lytteskriver
Balanceret læseundervisning, Dagtilbud, Balanceret læsningVi har overtaget salget af programmet Panda Lytteskriver, som er udviklet til at understøtte elevernes skriftsprogsudvikling, deres viden om bogstaverne, deres betingede udtaler og stavemønstre. Panda Lytteskriver er udviklet med henblik på brug i almenundervisningen i skolens yngste klasser, men har også vist sig anvendelig på mellemtrinnet for elever med særlige behov..
Panda Lytteskriver kan således bruges i alle skrivesituationer. Lige fra elevernes første børnestavning og opdagende skrivning til eleverne bliver sikre stavere.
I appen Panda Lytteskriver findes også hjælpeprogrammet Panda Træner. Her kan eleverne arbejde systematisk med bogstaver, bogstavlyde, syntese og stavetræning. Panda Træner evaluerer elevens kompetencer og angiver, hvordan Panda Lytteskriver indstilles bedst muligt til den enkelte elev. Panda Træner kan således kun anvendes på tablet og telefoner.
Vi sælger både enkeltbrugerlicenser, klasselicencer (30 elever) og skolelicencer (4 klasser).
Introduktionskursus om Lytteskrivning
Lytteskrivning er en helt ny metode til skriftsprogsundervisning i begynderundervisningen. I samarbejde med undervisere og skoleledelse kan vi tilrettelægge kursusforløb eller temadage på jeres skole, for at gøre lytteskrivning til en del af den daglige undervisning i 0. – 1., 2. og 3. kl. samt for usikre læsere på senere klassetrin.
Hør om metoden Lytteskrivning og se, hvordan Panda Lytteskriver og hjælpeprogrammet Panda Træner kan anvendes i undervisningen.
En times Introduktion som fjernundervisning om Lytteskrivning: kr. 600,-
En times kursus på skolen: Skolen betaler kun for transport samt evt. køretid, hvis transporttiden er mere end en time (fra Hollbæk).
For nærmere aftale, kontakt: Bent Saabye Jensen, T: 29 44 26 92,E:: saabye.mail@gmail.com
Overblik over indhold i Sunshine Primary Club – Level 1-3
Elever med dysleksi, Elever med særlige behov, Engelsk 1.-6. klasseDer er ialt 40 bøger på level 1-3. De er på 8 sider og indeholder gentagne sætningsstrukturer.
Til hver bog er et Flash Card, som kan bruges til at træne bogens nøgleord.
Opgaverne til bøgerne træner bogstavkendskab, ordkendskab, forståelse af sætninger og rækkefølger.
Bøgerne kan læses på tværs af de tre niveauer. Sunshine Primary Club dækker level 1-19.
Der er fx.
Nogle bøger er egnede til fokus på bestemte ordklasser, fx. tillægsord og forholdsord.
Oversigt over indhold, opgaver og emner i de 40 kan downloades her.
Tre simple strategier til læsning af ukendte ord
Balanceret læseundervisning, Balanceret læsning, SolstrålebøgerSådan støtter du, når eleven skal læse ukendte ord
Eleverne i skolestarten skal både læse og skrive meget. De skal udvikle forståelse af skriftsprogets og ordenes opbygning. De skal kunne “smage” på ordene og komme med kvalificerede gæt på, hvad der står, eller hvordan ordet skrives.
Eleverne skal lære at trække på forskellige strategier for at kunne læse ukendte ord.
Du kan hjælpe dem til at udvikle hensigtsmæssige strategier ved at sige:
1.Tænk på det, du lige har læst. Hvad tror du, der kan stå?
– Eleven kommer med et forslag til ordet
2. Lyt til sætningen. Lyder det rigtigt?
– Eleven (gen)læser til den sætning, som ordet indgår i. Det skal lyde som en korrekt dansk sætning.
3. Kig på ordet. Ser det rigtigt ud?
– Eleven “smager” på ordet. Lytter til fx begyndelseslyd eller en karakteristisk lyd i ordet. Eleven kigger på ordet og undersøger, om bogstaverne matcher lydene.
Hvis eleven stadig ikke er kommet frem til det rigtige svar, så skal du forære ordet til eleven. Og prøve forfra næste gang eleven ikke selv kan læse et ord.
Læseguider
Guiderne giver dig inspiration til, hvordan du kan
HUSK at du frit kan downloade læseguider til alle bøgerne.
Frilæsning til engelskundervisningen – prøv selv
Elever med dysleksi, Elever med særlige behov, EngelskDet er nu muligt at prøve Sunshine Library af direkte uden først at skulle bestille prøveabonnement, fordi vi har oprettet et elevlogin og et lærerlogin, som er frit tilgængeligt til både Sunshine Primary Club (level 1-19) og Sunshine Bookroom (level 20-30).
Sådan lærer du hurtigt Sunshine Primary Club at kende
Åbn https://www.sunshineprimaryclub.com/ i din browser på computeren, eller download app’en Sunshine Primary Club til din tablet.
Set fra elevens stol:
Set fra lærerens stol:
Hvis du hellere vil lære Sunshine Bookroom at kende, så skal du åbne https://sunshinebookroom.com/ i din browser på computeren eller downloade appen på din tablet – og så ellers følge samme procedure, som for Sunshine Primary Club.
UPS – det går stærkt!
UkategoriseretKære nye abonnenter på Sunshine Library
Det vælter ind med tilmeldinger fra skoler, som vil have fri adgang til Sunshine Library frem til 30.april.
Det er SÅ skønt! – men også lidt overvældende. Jeg havde regnet med 40-50 tilmeldinger, men er lige nu oppe omkring de 300!
Det betyder, at jeg opretter abonnementerne, så hurtigt jeg overhovedet kan.
Det betyder også, at jeg ikke får svaret helt så personligt på de mange venlige hilsner jeg har fået fra jer. Hver og en er læst!
Dejligt vi kan hjælpe hinanden i denne mærkelige tid!
Kærlig hilsen
Lis
Du kan hente Kom-godt-igang-vejledninger til både Sunshine Primary Club og Sunshine Bookroom.